Keskustelut

2123 29.1.2008

Luin tänään jostain verkkolehdestä, että KappAhl tuo liikkeisiin alle 8-vuotialle lapsille suunnatun unisex-malliston. Ei siis vaatteita tytöille ja pojille, vaan yhteisen malliston.

Naiset ja miehet tai tytöt ja pojat eivät ole samanlaisia, joten heitä ei mielestäni tarvitse pukea samanlaisiin vaatteisiin. Ymmärrän tietenkin, että ihan perusmallit voivat sopia sekä tytöille ja pojille, mutta tyttöjen pitäisi mielestäni olla tyttöjä ja poikien poikia. Ei se ketään alenna tai laita huonompaan asemaan suhteessa toiseen.

Mitä mieltä olette? Vaikka tytöt saavat olla mielestäni tyttöjä, niin napapaidat, paljastavat vaatteet, Bratzit ja muut haluan pitää erossa pikkutytöistä - tytöt voivat olla tyttöjä monella muullakin tavalla.

Gladys 6.2.2008

Toki naisten ja miesten välillä on keskimäärin eroja, mutta ihmisten jakaminen kahteen kategoriaan sukupuolen mukaan aiheuttaa silti ainakin oman ja lähipiirini kokemuksien mukaan enemmän haittaa kuin hyötyä. Joillakin tytöillä on synnynnäisesti ominaisuuksia, joita on totuttu pitämään poikamaisina ja päin vastoin. Näiden ominaisuuksien peittely/korostaminen pelkän biologisen sukupuolen mukaan ei mielestäni ole asiallista.

Jos itse saan joskus lapsia, teen heille vaikka itse sukupuolta korostamattomia vaatteita ellen kaupoista löydä. Ja sama homma lelujen ja harrastusten suhteen: valitkoon ne, mistä itse eniten pitävät. Kyllä tytöistä tulee oikealla tavalla naisia ja pojista miehiä kun ne luonnolliset synnynnäiset ominaisuudet vaikuttavat kaikkeen olemiseen ja kasvamiseen. Sellaiset ominaisuudet, joita pitää pukeutumisella ja sukupuoliroolittuneilla leikeillä varta vasten kehittää, saavat minun lapsilleni jäädä kehittymättä.

Hyvä KappAhl!

jep 6.2.2008

mun mielestä tässä on kysymys markkinoiden hausta ja uskon että niitä tällaiselle löytyy, ainakin omassa kaveripiirissä on vanhempia jotka eivät halua pukea niin pojan kuin tytönkään vaatteisiin:)

VivienneQue 24.6.2008

Henkilökohtaisesti ajattelen, että sukupuolien ylikorostaminen, mitä pienien lasten pukeutumisessa yleensä harrastetaan, on aika kapeakatseista.

Jos joskus saan lapsen, kasvatan sen sukupuolettomana, valitkoon sitten itse mistä pitää.

lisää noita 24.6.2008

sexuaali Id kriisi...
näin tuossa yhtenä päivänä sukkanauhallisia vauvan bodeja, punaisia. voihan niitä ostaa pojillekin jos haluaa pitää tota lapsellista sukupuolettomuus linjaa. Tosin noita kyseisiä en ostas edes koiralle.

VivienneQue 24.6.2008

Mitä lapsellista on sukupuolettomuudessa? Itse kutsuisin lasten sukupuolettomaksi kasvattamista tasa-arvoksi.

voi apua 28.6.2008

Siis miten voi olla että ihmiset on täysin väärin ymmärtäneet tasa-arvon käsitteen?
Missä vaiheessa tasa-arvolla on ruvettu tarkoittamaan sukupuolettomuutta?

Sehän on lähestulkoon täysi vastakohta tasa-arvolle!! Hei haloo! Tasa-arvohan tarkoittaa sitä, että molemmilla SUKUPUOLILLA on yhtäläiset oikeudet olla olemassa, ilman että toista sukupuolta pidetään parempana kuin toista. Eihän sukupuoli ole paha, huono tai hävettävä asia. Jokaisella meillä se on syntymästämme saakka eikä siitä muuksi muutu. Ja tasa-arvo on nimenomaan oman sukupuolen arvostamsita, siihen ylpeydellä suhtautumista kuitenkaan väheksymättä vastakkaista sukupuolta.

Omasta mielestäni vanhemmat tekevät suunnattoman virheen, jos rupeavat kasvattamaan lapsistaan ns. sukupuolettomia. Kertokaa ihmeessä, kuinka sellainen edes tapahtuu? Itse en edes ymmärrä koko käsitettä. Miten voi kasvattaa pois jonkin meissä olevan persoonallisuuden pois?

Tasa-arvoisessa kasvatuksessa minä ainakin näen sen niin, että poikia kasvatetaan arvostamaan omaa sukupuoltaan ja samalla kunnioittamaan naissukupuolta. Samoin tyttöjä kasvatetaan hyväksymään itsensä, sukupuolensa ja nauttimaan naiseudesta kuin myös arvostamaan miessukupuolta.

Sukupuolten väliset taistelut ovat syntyneet juuri tästä perustavaa laatua olevasta puutteesta, eli arvostuksen puutteesta toisia ihmisiä kohtaan. Milloin se suuntautuu vastakkaista sukupulta kohtaan, milloin jopa omaa sukupuolta. Naisten suurin virhe on mielestäni hyökätä "tasa-arvon" nimissä omaa sukupuoltaan kohtaan peittämällä sitä ja adaptoitumalla miessukupuoleen. Siinä hiljaisesti hyväksytään se vuosisatoja vallinnut käsitys miessukupuolen ylivertaisuudesta. Tasa-arvolla kun pitäisi juuri päin vastoin nousta kovaan ääneen arvostamaan oman sukupuolen ihanuutta ja miesten tulisi oppia hyväksymään vihdoinkin se tosiasia, että vaikka naiset ovatkin erilaisia he ovat silti aivan yhtä päteviä ja arvokkaita ihmisiä. Tätä mielestäni on tasa-arvo.

VivienneQue 28.6.2008

"Tasa-arvohan tarkoittaa sitä, että molemmilla SUKUPUOLILLA on yhtäläiset oikeudet olla olemassa, ilman että toista sukupuolta pidetään parempana kuin toista."

Ei, tasa-arvo tarkoittaa sukupuolten kohdalla sitä, että jokaisella yksilöllä on oikeus toteuttaa itseään ja saada yhtäläiset oikeudet sukupuolestaan huolimatta.

"Eihän sukupuoli ole paha, huono tai hävettävä asia. Jokaisella meillä se on syntymästämme saakka eikä siitä muuksi muutu. "

Sukupuolta on kahta laatua, biologinen ja kulttuurillinen. Jälkimmäinen on pääosin luotua. Se, että nainen käyttää hametta ei ole hänen biologiselle sukupuolelle ominaista, vaan kultuurilliselle. On tasa-arvoa pyrkiä erottamaan biologinen ja kulttuurillinen sukupuoli toisistaan. Vaatteiden sukupuolistaminen ei edistä tätä.

"Miten voi kasvattaa pois jonkin meissä olevan persoonallisuuden pois?"

Kasvattamalla lapsi ulos kapeista sukupuolirooleista.

"Samoin tyttöjä kasvatetaan hyväksymään itsensä, sukupuolensa ja nauttimaan naiseudesta kuin myös arvostamaan miessukupuolta."

Miksi pitäisi hyväksyä oma sukupuolensa? Minä ainakin aion olla niin bigender kuin huvittaa. Äkäisenä feministinä kiinnitän huomiota verbivalintoihisi "kunnioittaa" ja "arvostaa". Saattavan olla toki sattumaakin, mutta näyttävät minusta syöpyneelle arvomailmalle.

"Sukupuolten väliset taistelut ovat syntyneet juuri tästä perustavaa laatua olevasta puutteesta, eli arvostuksen puutteesta toisia ihmisiä kohtaan."

Sukupuolten väliset taistelut ovat syntyneet siitä, että nainen on alistettu biologiseen sukupuoleen tehtyyn rooliin, mistä ei pääse eroon.

"Naisten suurin virhe on mielestäni hyökätä "tasa-arvon" nimissä omaa sukupuoltaan kohtaan peittämällä sitä ja adaptoitumalla miessukupuoleen."

Jotta nainen saavuttaa helpoiten tasa-arvon miehen kanssa, tämän on omaksuttava miehen rooli. Tässä yhteiskunnassa feminiinisyydellä ja maskuliinisuudella on arvojärjestys ja on turha edes mainita kumpi on kärjessä.

"Tasa-arvolla kun pitäisi juuri päin vastoin nousta kovaan ääneen arvostamaan oman sukupuolen ihanuutta ja miesten tulisi oppia hyväksymään vihdoinkin se tosiasia, että vaikka naiset ovatkin erilaisia he ovat silti aivan yhtä päteviä ja arvokkaita ihmisiä. "

Ihmisten tulisi hyväksyä se tosiasia, että mies ja nainen eivät ole niin erilaisia, kuin mitä heidät kasvatetaan luulemaan.

Tasa-arvo on mielestäni sitä, että ihmisellä tulee olla mahdollisuus valita oma sukupuolensa, eikä tulla sukupuoliroolien uhriksi.

29.6.2008

Alkaa olemaan jo aika suomi24.fi kamaa...

jerry 29.6.2008

Suurimpana asiantuntijoina häärivät lapsettomat, parempi palata asiaan, kun ko. henkilöillä on "tilanne päällä"!

Edellinen | 1 2 | Seuraava

Osallistu keskusteluun

Kirjoita alla olevat kirjaimet kenttään