6.2.2008
Tässä kulutuskeskeisessä elämänmuodossa sitä välillä pysähtyy miettimään, että voisiko sitä jotenkin omalta osaltaan vähentää ympäristön kuormitusta. Ihan UFf-tyyppinen pukeutuja kun en ole ja pidän kaikesta kauniista ja laadukkaasta. Mutta kun olen tässä yrittänyt etsiä esim. orgaanisia meikkisarjoja, niin miksi yksikään näistä huippumerkeistä ei tarjoa mitään siihen viittaavaakaan? Eikö edes pakkauksia voisi tehdä ympäristöystävällisesti? Ainoa minkä löysin oli Stella McCarthy :)
Entäpä sitten vaatepuolella? Kovasti kun keskustellaan esim. Kiinalaisesta turkistuotannosta kuinka järkyttävää eläinrääkkäystä se on! Itse en ainakaan halua ostaa mitään sellaista nahkatavaraa, mistä ei tiedä missä se on valmistettu. Epäilempä silti vahvasti, että vaateliikkeiden myyjät tietävät valmistusoloista tai edes maasta mitään... Ja miksi ei tehtäisi kansainvälisisä laatustandardeja ja valmistajat selkeästi toisi näitä asioita esim. mainonnassaan esille? Veikkaan että monet kuluttajat valitsisivat kahdesta samalaisesta valmistajasta sen, joka noudattaa ihmis- ja eläinoikeuksia vaikka valmistus tapahtuisikin aasiassa :)
Kertokaa jos tiedätte, mitä tällaisia merkkejä on jotka valvovat oikeasti laatua ja työskentelyolosuhteita? Itse haluaisin vaikuttaa omalla ostopäätökselläni näihin asioihin vaikka olenkin vain pisara meressä :)