J 29.11.2007
Moi,
olen aikeissa alkaa tuomaan maahan erään muoti brandin tuotteita. Olisiko täällä ketään, jolla olisi kokemusta maahantuonnista?
Tarkoitukseni on toimia pelkästään maahantuojana ja myydä tavara edelleen jälleenmyyjille. Omaa liikettä en ole siis perustamassa.
Mitä vaatimuksia toimittajalla voi olla maahantuojalle? Minimiostovaatimus? Muita ehtoja? Vai ovatko he vain kiinnostuneita, että tavara menee kaupaksi?
Ja toinen kysymys jälleenmyyjiin liittyen- millaisia diilejä tapana tehdä maahantuojan kanssa? Ostavatko tavaran itselleen ja myyvät eteen päin vai kenties myyntitili tyyppinen ratkaisu?
Kyseessä on kotimaassaan alallaan johtava brandi, yritys ei ole kuitenkaan levittäytynyt oikeastaan lainkaan ulkomaille. Näkisin tässä oivan tilaisuuden tehdä businesta.=)
Olen myös mahdollisesti etsimässä yllä mainituista asioista kokemusta omaavaa liikekumppania.
Kiiitos jo ennakkoon,
J
f 29.11.2007
Hei,
minuakin on kiinostanut kyseinen ala, mutta kuullut ainakista kitinaa maahantuojilta, ettei ole trendi tavaralle tarpeeksi ostajia. oletko vasta valmistunut ja onko sinulla kaupallinen koulutus?
J 29.11.2007
Moi,
kysyntä on aina mitattavissa, ja hyvälle, laadukkaalle designille löytyy varmasti aina kysyntää. Eikä tarkoitus ole valloittaa markkinoita kerralla vaan testata menekkiä 1-5 myymälässä ja katsoa sen jälkeen mitä tehdään.
Maahantuojat kitisseet?Oletko siis ehdottanut heille jonkun merkin maahantuontia? Onko itselläsi jo olemassa oleva liike? Vai oletko muuten vain kiinnostunut aiheesta?
Olen valmistumassa kesään mennessä KTM:ksi ja teen tällä hetkellä graduani aiheeseen liittyen.
-J
f 29.11.2007
Kaupallista alaa olen opiskellut. Tuosta harjoitteluspaikkaa etsiessa tapasin maahantuojia, joiden tuotteista pidin ja kyselin miten menee, silloin en saanut kovin iloista palautetta, mutta riippuu tuotteesta. Eli siis aiheesta olen toki kuitenkin kiinnostunut ja mietin kumpi on kannattavaa liikkeenpito vai maahantuonti. Itse asiasssa sen tiedan etta eras italialainen brandi vaatii min.8000 euron tilauksen.
J 29.11.2007
Ok. No itse pidän pelkkää maahantuontia paljon houkuttelevampana ajatuksena- suht kevyelle organisaatiolla voit pyörittää suurtakin liikevaihtoa. Maahantuojan tehtäviinhän kuulu lähinnäl ogistiikasta huolehtiminen ja kenties markkinointi.
Katteet maahantuojalla käsitykseni mukaan hiukan pienemmät (?) kuin jälleenmyyjillä, mutta suurempi volyymi mahdollistaa isomman liikevaihdon.
Haluaisin vain lisätietoa alalla vallitsevista käytännöistä. Esim.tässä tapauksessa olen alustavasti kysellyt jälleenmyyjiltä eri mahdollisuuksista, mutta kun en ole halunnut mainita brandia, pelkään että vievät välistä, ja tilaavat suoraan toimittajalta. Onko pelko aiheellinen?
Tavoitteena onkin päästä toimittajan kanssa sopimukseen yksinoikeudesta tuoda tuotetta Suomeen ja tämän jälkeen neuvotella jälleenmyyjät..
Mainitsemasi min. tilaus kuulostaa realistiselta. Mietin vain onko toimittajilla muitakin vaatimuksia maahantuojalle, varsinkin aloittavalle, jolla ei ole esittää mitään referenssejä.
Ok, tekstiä tulis vaikka kuinka, toivottavasti joku osaisi kommentoida aihetta enemmmänkin..
-J